1 Und van diseme
waren
l liechte so
m sint
nalle liͤcht erluchtet
in ertriche, liblich alse
die sunne
o, main und
psterren und die lipliche
sinne des menschen
und ouch geistliche
liecht alse die vernunft
der
qvernunftiger
kreaturen
q, ubermitz
rdie alle kreaturen
wider in iren ursprunk
vliezent.
2 Und obe si nit
wider ininvlezent, so
sint si in in selver eyn
war dusternisse intgen
diseme waren weselichen
lichte, daz eyn licht
iz alle der werilde.
[117ra]
1 Nuͦ sprach unse liebe
sherre:
2 "Begif din liecht,
daz in der warheit
eyn dusternisse iz intgen
tmime liͤchte und contrarie,
umb mich, der
u daz gewa-
re licht bin, so wil
ich dir umb
vdin duster-
nisse
v geben
w min ewich
liecht
x, daz iz si din
alse min, myn wesen
und leben und selicheit
und vreude."
3 Alse he
ouch bat sinen vader,
"daz si bit uns eyn
sin, alse wir eyn sin,
ich in dir und du in mir",
niet vereyniget,
sunder zuͦ male eyn
y,
alse si
z eyn sint
aa, doch
niet van naturen,
mer van gnaden na
unbegriflicher wisen.
4 Nuͦ ylent doch alle
element wider
ab in iren
ersten ursprunk, der
stein, daz vur und alle
dink. Wie mach nuͦ
ocker
ac daz sin, daz
addie edel kreature,
die eyn wunder iz alre
wunder
ae und
af durch
die
ag der minnekliche
got geschaffen hatt
alle dise dink, himel
und erde und alle dink,
daz die so iemerlich
verblift
ah und niet wider
inkeret
ai noch inylet
ajin iren ewigen ursprunk,
in daz ende und in daz
ware
ak liecht?
1 Daz muͦz ummer eyn
groz dink sin, daz
asdisen
unsprechlichen grozen
[117va]gutz
as hindert und dich
atirret.
2 Dise hindernisse
sint zweirleie wiz in
zweirleye luden:
3 Die
ersten, daz sint werin-
kliche hertzen, die ir
lust und ir gnugde ne-
ment in den kreaturen
und in den sinnen und da
myde verzerent
au ire
avmacht
aw, ir sinne.
4 Und alle
ir zit geit da myde
hin.
5 Dise sint zuͦ male
in deme dusternisse und hant
axcon-
trarie intgein
ay diseme
liechte.
1 Die anderen,
daz sint soliche
azgeistlic-
he lude, die in grozeme
schine sint und van vil
grozeme
ba namen, und sint
uber die
bb uzer dusternisse,
bcdunket si
bc, verre kuͦmen.
2 Und in irme grunde
bd sint
si pharysei und sint vol
eygenre minnen und eygens
willen und sint rechte
iris selves vuͦrwuͦrf.
3 Dise sint sere bose zuͦ
[b]bekennen vuͦr
be den vrun-
den gotz uzwendich.
4 Wan si sint
bf wol van
mere uͦbungen under-
wilen
bg wan die ware
vruͦnt gotz sin
bh van
inbuzen, in beden
bi, in
vasten
bj, in harticheit
des lebens, also daz
si van inbuzen niet
insint zuͦ erkennen dan
der geist gotz und
bk in
deme
bl der ist
bm.
5 Ane eyn
underscheit hant si
van den waren vrunden
gotz uzwendich:
6 Dise,
si
bn sint vol urdeilis
ander lude und der gotz-
vrunde und
bo sich selber
niet.
7 Ane die ware
gotzvrunt inuͦrteilent
nima
nbp dan sich selver.
8 Dise suchent in allen dingen
daz ire, ir dink iz in inne
in
bqalle irme duͦne
bq.
9 An
gode und an allen kre-
aturen
br suchent si daz ire.
10 Kinder, dise pharesein-
[118ra]wise
bs, daz
btsine meynen
btund suchen
bu, der
bv iz so diͤf
bw,
so gruntlichen genistelt
bxin die nature, daz alle
die winkel
by des men-
schen sint dis
bz vol.
11 Und
were alse licht,
caiseren
berch
ca durch zuͦ brechen
alse dit bit der naturen
zuͦ
cb uberwinden.
12 Ane
daz
cc niet iniz zuͦ uber-
kuͦmen dan bit eyme
dinge:
13 Daz were, daz
got zuͦ male uber-
hant neme und die
stat beseize
cd
14 Daz ist
alleine an sinen vrunden.
15 Mer alle die
ce werilt
leider iz dis vol.
16 Alse
groz schade kuͦmet
cfhin abe verre und na,
daz der
cg waren vrunde
chgotz ir hertze dorren
und kalden mag in
in
ci irme libe, daz si daz
sihent, daz irme gode
alse groz unrecht
geschiet in vil menschen
[b]und
cj van deme
ckmord-
igen schaden der lude.
17 Diser grunt, der
cl muͦz
grozen vliz han.
18 Die wile
der mensche ummer
cmlebet, so inwirt he
nummer gantz gedodit
noch uberwunden,
yme insi noch me zuͦ
duͦne.
19 Dit iz eyn
cngroz
wair
cn hindernisse, in
dit war liecht und in
disen ursprunk zuͦ
kuͦmene.
20 So vallent
solich uf ir naturlich
liecht und verblibent
da, wan da iz so groze
lust in der naturlicher
vernunft, daz alle
lust der werilde dar
wider niet inist bit
coalle deme, daz die werilt
geben
cp mak.
21 Und daz
cqhant sulche heidenen
bekant, die in deme
naturlichen liechte
alleine bleben
cr und niet
vuͦrwert
cs inquamen
ct,
[118va]daz si in ewigeme duster-
nisse bliben muͦsten
cu.
22 Dit
sint die hindernisse
des waren liechtes.
1 Daz ander deil, daz hie
zuͦ mirkene iz, daz iz
die wise und der wariste
cvkurtzete wek zuͦ kuͦ-
men in disen ursprunk
und in dit ware liecht.
2 Daz iz eyn war ver-
leunen der mensche
sins selves und eyn
luter gruntlich bloz
meynen und minnen god
und niet
cwdes sinis
cwin keynen dingen, dan
alleyne der eren und
der
cx glorein gotz bege-
ren und suchen van gode
sonder mittel, ouch
wa iz her kuͦme
cyund
van weme
cy, und yme
ouch
cz wider uf dragen
daalle dink, ouch sonder
alle umbewege und
mittel, daz da si eyn
gantz unmittelich
[b]uzvluz
db und widervluz.
3 Dit iz der ware rechte
wek.
4 Hie scheiden sich
die ware vrunt
dc.
5 Und die
valschen
dd kerent alle
dink uf sich selver
und nement sich der
gaben an und drent
si niet gode luterlichen
wider uf bit minnen
und bit danknemicheit
in eyme verleunen ires
deselves und eyn
df gantz
gan in got luterlichen.
6 Wer dis alremeist
hait, der iz der alre-
ganzste
dg vrunt gotz.
7 Und
wer dis niet inmeynit
noch
dh inhait, sonder
besteit
di uf sinre eygenre
minnen, wirt he hie inne
vunden, he ingesihet
daz ware liecht nummer,
und wirt
dj vil sorglichen
dkund vil schedelichen
dlhie myde vermissehet
dm,
daz man iz
dn niet in-
prubet noch war
[119ra]innimet, daz
do nature
alse gantz da
dp iz, da man
got schinet meynen
dq.
8 Dis wirt man ouch
gewar, obe man dit
habe:
9 Alse
dr swer liden
uf die lude vellet, so
dsvlihent si
dt.
10 Die ware
gotzvrunt vlient
duinwert
dv zuͦ gode und
lident diz yme
dw und ne-
ment iz
dx van yme
dy obe
si verliezent iz in ime
altzuͦ male, daz in got
also inne
dz wirt, daz
in liden niet liden iniz
in ime, dan iz wirt
in eyne vreude
ea, eyne
wunne.
11 Ane
ebdie vieliche
ebvrunt in irre
ecphari-
seinwisen
ed, so uf die
liden vellet, so inwizzen
si
ee wa hin
ef.
12 Si loufent
alliz uzwert
eg und suchent
helve und rait unde
trost, und da
ehinvint
man
eh iz niet.
13 So willent
si zuͦbrechen und ver-
[b]zwifelen.
14 Und da iz ouch
groze sorge ane, daz
eimuͦz
ej in
ek swerlichen
begeinen
eleman irme ende
em, wan si niet
engot in yn vindent in
deme grunde.
15 Si inhant
niet ir gebuwe uf den
stein, der
Cristus iz, gezim-
errt.
16 Des muͦzent si van
not niͤder vallen in den
grunt.
1 Dise lude sin
dusentwerbe sorklicher
drane wan
eogemeine
werinkliche
eo lude.
2 Die
haldent
ep sich vuͦr bose
und sint in oitmuͦdiger
vorchten
eq.
3 Alse ouch
deit
er daz gemeine volk,
daz volgede
es unseme
herren.
4 Ane die pharisein
und die bischobe und
etschriber, daz heilich
schein,
eudaz widerstunt
euime sterkelichen
ev und
doten in.
5 Disen, den in-
muͦz
ew man niet sain,
si wider steint obe
ex vleihent,
alse dise ouch daden,
[119va]do
Cristus an die
ey erde
schreb.
6 Si inwulden ir
gebrech niet bekennen.
7 Van den edelsten
ez und
den meisten
fa hub sich
die
fb vluͦcht van erste,
bis
fc si alle gevluegen.
8 Den eynveldigen luden
iz vil baz zuͦ helven
und zuͦ raden, wil
fd si ir
fegebrech bekennent.
9 Alse
ffalle der guͦt rait wirt,
die sich vuͦr gebrechlich
hant
fg und in vorthen
und in oitmuͦdicheit stent.
1 Wider dise
fhmanigveld-
ige hindernisse so
hait uns der minnenkliche
got gegeben groze
helfe und
fi trost und
hait uns sinen eynge-
bornen sun gesant,
daz sin heilich leben
und sine groze vollen-
komene dugende und
bilde und lere und
manchveldich liden
uns uzer uns
fj leide und
fkuns uz
fl locke
fmfnuzer
[b]uns selfer
fn zuͦ male
und daz wir verliezen
foleschen uns duster liͤcht
in
fpsin ware weselich
fpliͤcht.
1 Und he hat uns
fqdaz heilige sakrament
fqgegeben, van erst
frdie
doufe
fr und den heilgen
kriseme, dar na, obe
fswir uz vallen, die
ft bichte,
fudaz sacrament der
fupeni-
tencien, dar zuͦ sinen
heiligen gotlichen
fv licham
und an deme lesten daz
heilige oley.
2 Dit sint
ummer groze und
fwstar-
ke sture und helven
fxwider in zuͦ gane in den
ursprunk und in unse
begin.
3 Sprach
fy sente
Augustinus: "
4 Die groze sonne,
die
fz hait under ir ge-
machet eyne minre
sonne und die beschede-
wit bit eyme wolken,
und daz
ga niet zuͦ bedeken,
sonder
gb zuͦ temperen, daz
wir si gesihen mogen."
5 Dise
gc groze sonne, daz iz
[120ra]der himelsche vader.
6 Der hait under yme
gemachet eyne minre
sonne.
7 Daz iz der sun.
8 Alleyne
gdime der
gd glich si
na der gotheit, so hat
he sich selver geminret
na der menscheit, nit
sich
ge uns zuͦ verbergen,
sonder daz he uns ge-
temperert wurde, daz
wir in gesihen moch-
ten.
9 Wan he iz daz
ware liͤcht, daz
gferluch-
tet eynen iklichen
menschen, die
gg da kuͦmit
in dise werilt.
10 "Dit
liͤcht, daz
gh luchtet in
daz dusternisse und
daz dusternisse intphink
des liͤchtes niet."
11 Dit
liͤcht intpheit niman
wan die armen van
gigeiste -
gjniet van guͦde,
sonder van geiste
gj -, die
gkwan und idel
gk ires sel-
ves in eygenre minnen
glund willenloiz
gm sint.
12 Der iz vil, die van gude
arm sint gewest
vierzich iar und dis
nie eynen tropen inge-
smacketen.
13 Si verstent
iz wol und hant iz wol
in den sinnen und in der
vernunft, mer in deme
grunde ist iz in vremde
und verre in deme smacke.
1 Vil lieben
gn,
goher vuͦr
gosetzit alliz, daz ir ge-
leisten moget in geiste
und in naturen, daz
uch dit gewar liͤcht
luchte in smackender
wisen, so moget ir
kuͦmen in uren ursprunk,
da dit ware liecht
luchtet.
2 Daz uch dit
werde, dar umbe
gpbi-
det bit naturen und
ane nature und
gq her
grvuͦr setzit alliz, daz
ir geleisten moget.
3 Bidet
gs godes vrunt, daz
si uch her
gt tzuͦ helven.
4 Hanget den an, die
gode anhangent, daz
si uch bit in in got ziehen.
[120va]
5 Daz uns daz
gu allen
werde, des helve unz
der minnekliche got.
6 Amen.