1 Die erſten
kuͦmēt bit ire na-
turlicher behēdicheit
vn̄ bit vernūfti-
gē bildē vn̄ bit hoē
dingē·
2 Da mide v͛
irent ſi diſen grūt
3 un̄ diſe
a begerunge die
ſtillīt ſi da mẏde
daʒ ſi hohe dink
wollent horen vn̄
verſtan·
4 vn̄ da inne
[101va]nemēt ſi groʒē vredē
vn̄ wenēt in deme wer-
ke vernūftiger bilde
eẏn
ihrlm̓ ſin vn̄ vride
haben·
5 obe ovch etʒli-
chen inirē eẏgenē vf
ſetʒē vn̄ inirē wiſen
iʒ ſi inbetrachv̄ge in
gebede obe indeme
alſe ſi ſelver ertracht-
ent
b obe als ſi ſihent
daʒ ander luͦde dvnt
vn̄ indē wiſen willēt
ſi irē grunt bereiden
vn̄ da īne vn̄ bit deme
vrede hain·
6 vn̄ ſo
dvnkētſiſi ſin ʒvͦ male
eẏn
ihrlm̓ worden
vn̄ hant indē wiſen
obe indē werkē groʒ-
en vridē vn̄ nẏrgē
anders dā in irē wiſē
oder vfſetʒen·
7 Daʒ
diſer vride valſch ſi
daʒ ſal man da ane
prubē daʒ ſi in irme
gebrechē hie blibēt
Biʒ ſi hofart od͛ luſt
des lichams· Diʒ vleſchs
coder gnuͦclicheit der
ſīne oder der kreaturē
vn̄ argwā vn̄ vrdeil·
8 vn̄ dvͦit man in yͤt
altʒvͦ hant iſt eẏne
vnwirdecheit oder
ſchelt wort oder haʒ
vn̄ vnmogē hie bi
vn̄ vil dis gelich vn̄-
doͮgēde die in blibēt
mit willen
9 ſo ſalt
d mā
ebekēnē dʒ ſi diſen
grunt ſelver willēt
bereidē vn̄ drin wir-
kē daʒ god indiſen
grunt niet gewirkē
inkan·
10 vn̄ dan abe
iʒ ire vride valſch
vn̄ inſint niet inder
warheit vf geſtandē
11 Diſe lude inſvllent
ſich niet anemē daʒ
ſi ẏet ſin
ihrlm̓ oder
ſich eẏniges warē
vridē yͤt vermeʒʒē
[102ra]
12 ane ſi ſvllent vn̄ muͦʒ-
ent ſich vͦbē noch vil-
ſvrlichē īdogēde daʒ ſi
ir gebrech vber wīdē·
vn̄ indeme bilde vnʒ h͛ē
ihūxp̄i vn̄
f īoitmvͦdigen
werkē vn̄ īmīnē wer-
kē vn̄ ſterbē des iren
in allen dingē vn̄ lerē
alſo vfſtan·
1 Mer die
anderē daʒ ſint edil
menſchē die ſteint vf
in d͛ warheit vn̄ dā
abe werdēt ſi erlucht-
it
2 die laʒēt god ẏren
grunt bereidē· vn̄ la-
ʒent ſich gode altʒvͦ
male· vn̄ geint des
ẏren vʒ in allē dingē
vn̄ inbehaldēt in niet
īkeẏnē dingē inwerkē
noch in wiſen indvͦne
noch inlaʒene īlibe
noch inleide
3 ſi nemēt
alle ding vā gode in
demuͦdiger vorchtē
vn̄ drent ſich ẏme ʒvͦ
[b]male wider vf ineẏme
gbloʒeme armvͦde iris
ſelves ī eẏnre williger
hgelaʒenheit vn̄ beugēt
ſich demuͦdklich vnd͛
den gotlichē willē
4 wie
got wil ī allen dingē
des ſint ſi ʒvͦ vridē vn̄ in
vridē. wāt in ſmacket
alleine d͛ guͦde wol be-
vallende wille godes
5 vā den ludē mak mā
ſprechē alſe vnſe herre
ſpͣch ʒvͦ ſinē iungeren
da ſi in hieʒē vf gan
ʒvͦ d͛ hochʒit·
6 Da ſpͣch
he
7 geit ir vf vr ʒit iʒ
alle ʒit bereit ane mẏne
ʒit in iʒ noch
i niet.
8 Diſer lude
ʒit iſt alle ʒit daʒ ſi ſich
lidē vn̄ laʒē·
9 die ʒit
jiſt alle ʒit· ſvnder ſine
ʒit iniſt alle wege niet·
10 wāne he wirkē oder
erluchtē ſvͦlle od͛ wulle·
Daʒ laʒent ſi ſime got-
lichē willen inire gelaʒēheit
[102va]gebeẏtſam͛ lankmuͦd-
icheit
11 vn̄ dit vnder-
ſcheit van diſē mēſch-
envuͦr den erſtē iſt
daʒ· dʒ ſi got ẏren
grunt laʒēt bereidē
vn̄ niet ſi ſelver·
12 vn̄
die dit ſint die hant
wol den erſtē anſtoiʒ
vn̄ die erſte bewegū-
ge wand der īiſt nẏ-
man ledich·
13 Dar na
alſe in die gebreche
vuͦr gehaldē werdēt
iʒ ſi hofart od͛ luſt
des vleiſches od͛ ʒit-
licher dinge obe ʒorn
oder haʒ oder welch͛
kunne daʒ iʒ da mide
ſi angevochtē werdēt
daʒ wol vil groʒlichē
vn̄ ſwerlichē ſi an
kkuͦmet· altʒvͦ hant
na der erſter bewe-
gūge ſo kuͦmēt ſi iʒ
an god oitmuͦdklichē
vn̄ laʒēt ſich ſime
willen vn̄ lidēt vn̄ laʒ-
ent ſich·
14 vn̄ die luͦde
ſteint ind͛ warheit vf·
want ſi kuͦmēt alre
dinge vber ſich ſelver·
15 vn̄ diſe werdēt ouch
l inder
warheit eẏn ware
ihrlm̓ vn̄ hant vride
invride
m inlibe vn̄ in-
leide·
16 ẏn ſmacket der
wille gotʒ in allen
dingē· vn̄ dan abe ī
kan in ẏren vriden
alle die werilt niet
benemē.
17 Hettē alle
dvfele vn̄ alle mēſchē
geſworē ſi inkundē in
ẏren vridē niet bene-
men·
18 den ludē ſmac-
ket alleẏne got vnd
niman anders
19 vn̄ diſe
werdēt ind͛ warheit
erluchtit
20 wan god
luchtit inſi in allen
dingē klerlichen vn̄
[103ra]luterlichē alſe wer-
lich indeme meẏſtem
dvſterniſſe vn̄ noch
vil werlicher dan in
deme ſchineſtē lichte
21 och dit ſint mineklich
lude·
22 iʒ ſint vb͛ natvr-
liche
ogotliche
n lude
o·
23 vn̄ diſe inwirkēt noch
indvnt niet ſonder
got iſt in ī inalle irē
werkē
24 vn̄ obe man
iʒ ſprechē ſulde ſi in
ſint niet etʒlich͛ maʒē
ſonder god iſt in ẏn·
25 Dit ſint mīnekliche
Menſchē
26 ſi drent alle
die werilt vn̄ ſint edil
ſule der werilde
27 der
indiſeme recht ſtunde
daʒ were eẏn ſelich
wūnēkliche dink·
1 daʒ
vnderſcheit van diſer
ʒweir kv̄ne ludē iſt·
daʒ die erſtē
p die
iren grunt ſelber bit
[b]in ſelver willent be-
reidē
q vn̄ ſich niet gode
laʒent daʒ he in bereide·
Der krefte blibent
alſo gevangē inden
gebrechē daʒ ſi dar
vber niet inkvnnē
kvͦmē· ſonder ſi blibēt
da īne bit genvgdē
vn̄ behaldēt daʒ ire
bit luſt ẏrē eẏgenē
willen.
2 ane die ander
edel menſchē die ſich
got laʒent bereiden
die edil ſelige gelaʒene
lude die ſint erhabē
vber ſich ſelver
3 vn̄
dan abe ʒvͦ hant alſe
ſi die gebrechē ane
ſtoʒent vn̄ ſi iʒ gewar
werdent altʒvͦ hant
ſo vlient ſi mit den
rin got vn̄ iniʒ nūme
der gebreche da· wāde
sſi ſint īeẏnre gotlich͛
vriheit
1 ſolent
t dan niet
[103va]diſe lude die wile
daʒ got ẏren grunt
bereit vʒerlicher
werke wirkē·
2 gebuꝛt
uin niet ʒvͦ dvͦne īkeȳ-
re notdorftiger wiſē
3 nein·
4 nuͦ ſprichet
doch dit wort· ſurge
vn̄ heiʒit ſi daʒ vf
ſtan daʒ iʒ vmm͛
v eẏn
werk
5 ẏa eẏn werk
gehorit in ʒvͦ
6 daʒ ſul-
len ſi allewege dvͦn an
vnderlaiʒ die wile ſi
v̄mer gelebēt daʒ der
menſche nūmer zvͦ d͛
vollenkomēheit īmak
kvͦmē he inſulle alle
wege vf ſtan· vn̄ eȳ
vf richtdvnge des
gemuͦdes ingot habē
vn̄ in eẏn mide lidē deʒ
inwendigē grundes vn̄
ſvllent allewege vra-
gē wa iʒ he der gebor-
en iſt in eẏnre oitmuͦ-
[b]diger vorchtē vn̄ in
eẏme war nemē van
inbīnē· waʒ god van ī
wille daʒ ſi deme ge-
nuͦg ſin
7 git in got
inlidēder wiſen ſo lẏ-
dēt ſi· git he ī wirkē
wiſen ſo wirkēt ſi·
in ſchouwē obe eẏne
gebruchliche wiſe ſo
gebruchēt ſi.
8 Diſer
grunt git des ſelver
geʒv̍g in ī ſelver daʒ
in got bereit vn̄ ge-
lutert hait·
9 Diſen
grunt wil got alleẏne
beſitʒen vn̄ inwil niet
daʒ v̄mer kreature
dar in kvͦme·
10 Got
wirket indiſeme
grunde bit mittel
alſe in den erſtē ludē
vn̄ ſvnder mittel in
den anderē ſeligen
luden·
11 aber waʒ he
wirke in diſen luden
[104ra]in dē vnv͛mitelden
grunt dan abe īkā
nẏman geſprechē·
noch keẏn menſche
īmag deme anderē
drabe geſagē ſonder
der iʒ weiʒ vn̄ hait
bevundē alleẏne·
12 vn̄
he inkan ſelver niet
drabe geſan wāne
daʒ got diſen grunt
in der warheit beſet-
ʒen hait·
13 ſo vallent
den menſchē alleintʒ-
elen alle werk abe
die vʒerlich ſint· ane
daʒ inwēdige warne-
mē gotʒ
14 vn̄ wanne
der menſche vf daʒ
aller hoiſte kvͦmet
daʒ he kuͦmē mak·
van groʒen vliʒe vn̄
wvan genadē ſo ſal
he habē eẏn gantʒ v͛-
leuken ſins ſelves
alſe vnſe herre ſpͣch
15 alſe ir allis daʒ ge-
dvͦit daʒ ir vermoget
ſo ſvlt ir ſprechen
daʒ ir vnnutʒe knech-
te ſiet geweiſt·
16 alſo
inſal d͛ menſch nūmer
ſo vollenkvͦmē wer-
den· he inſulle allewe-
ge in eẏnre demuͦdig͛
vorchtē
x ſtan
17 īdeme
aller hohiſtē punte·
ſo ſal he alle wege
ſprechē vn̄ meẏnen·
18 fiat voluntaʒ tua·
19 Herre din wille ge-
werde
20 vn̄ ſal ouch
vil ebene warnemē
an ẏme ſelver obe
he irgē ankeẏnē dīgē
klebe vn̄ obe god
indiſeme grunde ẏt
vinde daʒ ime wid͛
ſi ſines edelen vn-
vermittelden werkes
ʒvͦ wirkē indeme
grunde