1 Nuͦ, waz
sal der mensche her-
tzuͦ duͦn, daz god in disen
wunneklichen
f grunt
geluchten
g und gewir-
ken moge?
2 He sal uf
stan.
3 "Surge"sprich-
it dit wort:
4 "Stant
uf!"
5 Dit ludit
h:
6 Um-
mer alse
i der mensche
hertzuͦ duͦn sulle,
he muͦz uf stan van
alle deme, daz got
niet iniz, van yme
selver und van allen
kreaturen.
7 So
j van
diseme ufstan so
wirt diser grunt
berort bit eynre
swinder begerunge
und na
k der intlostiche-
it
l und intblozene
alre ungelicheit.
[b]
8 Und so die
m ye me ist
abe
n gelacht, so die
begerunge ye me
weschet und hoher
uber sich selver geit,
und geit dicke an deme
berurene des blozen
grundes durch vleisch
und bluͦt und durch
daz mark.
1 Die ersten
kuͦment bit ire na-
turlicher behendicheit
und bit vernunfti-
gen bilden und bit hoen
dingen.
2 Da mide ver-
irent si disen grunt.
3 Und dise
o begerunge, die
stillint si da myde,
daz si hohe
p dink
wollent horen und
verstan.
4 Und da inne
[101va]nement si grozen vreden
und wenent in
qdeme wer-
ke
q vernunftiger bilde
eyn
Jherusalem sin und vride
haben.
5 Obe ouch etzli-
chen
r in iren eygenen uf-
setzen und in iren wisen,
iz si in
tbetrach
tunge
s, in
gebede
t obe in deme,
alse si selver ertracht-
ent
u obe als si sihent,
daz ander luͦde dunt,
und in den
v wisen willent
si iren grunt bereiden
und da inne
wund bit deme
wvrede hain.
6 Und so
dunkent si
x, si sin zuͦ male
eyn
Jherusalem worden
und hant in den wisen
obe
y in den werken groz-
en vriden und nyrgen
anders dan in iren wisen
oder ufsetzen.
7 Daz
diser vride valsch si,
daz sal man da ane
pruben
z, daz si in irme
aagebrechen hie blibent
ab,
Biz si hofart oder lust
des lichams, diz
ac vleschs
ad,
oder gnuͦclicheit der
sinne oder der kreaturen
und argwan und
ae urdeil.
8 Und duͦit
af man in yͤt,
altzuͦ hant ist
ag eyne
unwirdecheit
ah oder
scheltwort oder haz
und unmogen hie bi
und vil dis gelich unn-
doͧgende, die in blibent
mit willen.
9 So salt
ai man
ajbekennen, daz si disen
grunt selver willent
bereiden und drin wir-
ken
ak, daz god in disen
grunt niet gewirken
inkan.
10 Und dan abe
iz ire vride valsch
und insint niet in der
warheit uf gestanden.
11 Dise lude insullent
sich niet anemen, daz
si yet sin
Jherusalem, oder
sich eyniges
1 waren
vriden yͤt vermezzen.
[102ra]
12 Ane si sullent und muͦz-
ent sich uͦben noch vil
alsurlichen in dogende
al, daz si
amir gebrech
am uberwinden,
und in
andeme bilde
an unz heren
JhesuCristi und
ao in oitmuͦdigen
werken und in minnenwer-
ken, und sterben des iren
in allen dingen und leren
also uf stan.
1 Mer die
anderen, daz sint edil
menschen, die steint uf
in der warheit und dan
abe werdent si erlucht-
it.
2 Die lazent god yren
grunt bereiden und la-
zent sich gode altzuͦ-
male
ap und geint des
yren uz in allen dingen
und inbehaldent in niet
in keynen dingen
aq, in werken
noch in wisen, in duͦne
noch in lazene
ar, in libe
noch in leide.
3 Si nement
alle ding van gode in
demuͦdiger vorchten
und drent sich
as yme zuͦ
[b]male wider uf in eyme
atblozeme armuͦde iris
selves in eynre williger
augelazenheit und beugent
sich demuͦdklich under
den gotlichen willen.
4 Wie
got wil in allen dingen,
des sint si zuͦvriden und
av in
vriden
aw, want in smacket
alleine der guͦde wol be-
vallende wille godes.
5 Van den luden mak man
sprechen, alse unse herre
sprach zuͦ sinen iungeren,
da si in hiezen uf gan
zuͦ der hochzit.
6 Da sprach
he:
7 "Geit ir uf, ur zit iz
alle zit bereit, ane myne
zit iniz noch
ax niet."
8 Diser lude
zit ist alle zit, daz si sich
liden und lazen.
9 Die zit
ayist alle zit, sunder
az sine
zit inist alle wege niet.
10 Wanne he wirken oder
erluchten suͦlle oder wulle,
daz lazent si sime got-
lichen willen in
baire gelazenheit
ba,
[102va]gebeytsamer lankmuͦd-
icheit.
11 Und dit under-
scheit van disen mensch-
envuͦr den ersten ist
daz, daz si got yren
grunt lazent bereiden
und niet si selver.
12 Und
die dit sint, die hant
wol den ersten anstoiz
und die erste bewegun-
ge, wand der inist ny-
man ledich.
13 bbDar na
bbalse in die gebreche
vuͦr gehalden werdent,
iz si hofart oder lust
des vleisches oder zit-
licher dinge obe zorn
oder haz oder welcher
bckunne daz iz, da mide
si angevochten werdent,
daz wol
bd vil grozlichen
und
be swerlichen si an
bfkuͦmet, altzuͦ hant
na der erster bewe-
gunge so kuͦment si iz
an god oitmuͦdklichen
und lazent sich sime
willen und lident und laz-
ent sich.
14 Und die luͦde
steint in der warheit uf,
want si kuͦment alre
dinge uber sich selver.
15 Und dise werdent ouch
bg in der
warheit eyn ware
Jherusalem und hant vride
in
bhbivride, in
bi libe und
bj in
leide.
16 Yn smacket der
wille gotz in allen
dingen und dan abe in-
kan in yren vriden
alle die werilt niet
benemen.
17 Hetten alle
bkdufele und alle
bl menschen
gesworen, si inkunden in
yren vriden niet bene-
men.
18 Den luden smac-
ket alleyne got und
niman anders.
19 Und dise
werdent in der warheit
erluchtit.
20 Wan god
luchtit in si in allen
dingen klerlichen
bm und
[103ra]luterlichen, alse wer-
lich in deme meystem
dusternisse und noch
vil werlicher dan in
bndeme schinesten
bo lichte.
21 Och, dit sint mineklich
lude!
22 Iz sint ubernatur-
liche
bqgotliche
bp lude
bq.
23 Und dise inwirkent noch
indunt niet, sonder
got
brist in in
br in alle iren
werken.
24 Und, obe man
iz
bssprechen sulde
bs, si in-
sint niet etzlicher mazen,
sonder god ist in yn.
25 Dit
bt sint minnekliche
menschen!
26 Si drent alle
die werilt und sint edil
sule der werilde.
27 Der
in diseme recht stunde,
daz were eyn selich
wunnenkliche dink.
1 Daz
underscheit van diser
zweir kunne luden ist,
daz die ersten
bu, die
iren grunt selber
bv bit
[b]in selver willent be-
reiden
bw und sich niet gode
lazent, daz he in bereide,
der krefte blibent
also gevangen in den
gebrechen, daz si dar
uber niet inkunnen
kuͦmen, sonder
bx si blibent
da inne bit genugden
und behaldent daz ire
bit lust, yren eygenen
willen.
2 Ane die ander
edel menschen, die sich
got lazent bereiden,
die edil selige gelazene
lude, die sint erhaben
uber sich selver.
3 Und
dan abe, zuͦ hant alse
si die gebrechen ane
stozent und si iz gewar
werdent, altzuͦ hant
so vlient si
bymit den
byin got und iniz numme
der gebreche da, wande
bzsi sint in eynre gotlicher
vriheit.
1 Solent
ca dan niet
[103va]dise lude,
cbdie wile
cbdaz got yren grunt
bereit, uzerlicher
werke wirken?
2 Geburt
ccin niet
cd zuͦ duͦne in keyn-
re notdorftiger wisen?
3 Nein.
4 Nuͦ sprichet
doch dit wort "surge"
und heizit si daz
ceuf
stan
ce, daz iz ummer
cf eyn
werk.
5 Ya, eyn werk
gehorit in zuͦ.
6 Daz sul-
len si allewege duͦn an
underlaiz, die wile si
ummer gelebent, daz der
mensche nummer zuͦ der
vollenkomenheit inmak
kuͦmen, he insulle alle-
wege uf stan und eyn
ufrichtdunge des
gemuͦdes in got haben
cgund in eyn mideliden
ch dez
inwendigen grundes, und
sullent allewege vra-
gen: "Wa iz he, der gebor-
en ist?" in eynre oitmuͦ-
[b]diger vorchten und in
eyme warnemen van
inbinnen, waz god van in
ciwille, daz si deme ge-
nuͦg sin.
7 Git in got
in lidender wisen, so ly-
dent si, git he in wirken
dercjwisen, so wirkent si,
in schouwen obe
ckeyne
gebruchliche
ck wise, so
gebruchent si.
8 Diser
grunt git des selver
gezúg in in selver, daz
in got bereit und ge-
lutert hait.
9 Disen
grunt wil got alleyne
besitzen und inwil niet,
daz ummer kreature
dar in kuͦme.
10 Got
wirket in diseme
grunde bit mittel,
alse in den ersten luden,
und sunder mittel in
den anderen
cl seligen
luden.
11 Aber waz he
wirke in disen luden
[104ra]in den unvermitelden
grunt, dan abe inkan
nyman gesprechen,
noch keyn mensche
inmag deme anderen
drabe gesagen, sonder
der iz weiz und
cm hait
cnbevunden alleyne.
12 Und
cohe inkan
cp selver niet
drabe gesan, wanne
daz got disen grunt
in der warheit beset-
zen hait.
13 So vallent
den
cq menschen alleintz-
elen
cr alle werk abe,
die uzerlich sint, ane
csdaz inwendige warne-
men gotz
ct.
14 Und wanne
der mensche uf daz
allerhoiste kuͦmet,
daz he kuͦmen mak
van grozen vlize und
cuvan genaden, so sal
he haben eyn gantz ver-
leuken sins selves,
alse unse herre sprach:
15 "Alse
cv ir allis daz ge-
duͦit, daz ir vermoget,
so sult ir sprechen,
daz ir unnutze knech-
te siet geweist."
16 Also
insal der mensch nummer
so vollenkuͦmen wer-
den, he insulle allewe-
ge in eynre demuͦdiger
vorchten
cw stan.
17 In deme
allerhohisten punte
so sal he allewege
sprechen und meynen:
18 "Fiat voluntaz tua."
19 "Herre, din wille ge-
werde."
20 Und sal ouch
vil ebene warnemen
an yme selver, obe
he irgen an keynen
cx dingen
klebe und obe god
in diseme grunde yt
vinde, daz ime
cywider
si
cy, sines edelen un-
vermittelden
cz werkes
zuͦ wirken in deme
grunde.
1 Daz wir alle
[104va]also muͦzen uf stan, daz
got sins werkes an
da unz
bekuͦmen moge
db, des
helve uns der minnekliche
got.
2 Amen.